Samochód używany - co należy sprawdzić przed zakupem?

Kluczyki do samochodu

Kupno samochodu zawsze wiąże się z wieloma wątpliwościami. Szczególnie dużo pojawia się ich w przypadku zakupu pojazdu „z drugiej ręki”. Zdarza się tak, że oferta nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości, a wystawiony na sprzedaż samochód ma więcej wad niż zalet. W takiej sytuacji konieczne jest dokładne sprawdzenie pojazdu, które pozwoli zweryfikować jego stan techniczny. Gdy w grę wchodzą duże koszty lepiej postawić na niezawodność i być pewnym, że inwestycja przyniesie więcej korzyści niż strat. Nie wszyscy jednak wiedzą, na co trzeba zwrócić uwagę przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Specjalnie dla takich osób przygotowaliśmy poradnik, który wskaże, jakim elementom warto się przyjrzeć uważniej, kupując używane auto.

 

Na co warto zwrócić uwagę, kupując używany samochód?

Pierwszą ważną kwestią przy zakupie używanych samochodów jest weryfikacja ogłoszeń. Kupowanie samochodów używanych z gwarancją daje jedynie korzystanie ze sprawdzonych źródeł. Uczciwi sprzedawcy nie będą ukrywać istotnych wad ani nie pominą informacji o stanie technicznym. Ci z kolei, którym zależy jedynie na szybkim pozbyciu się wadliwego auta, będą opisywać pojazd w samym superlatywach, nierzadko stroniąc od szczerości i obiektywizmu. Warto jednak pamiętać, że tak, jak używane sprzęty, tak i pojazdy nigdy nie są pozbawione śladów eksploatacji. Co więcej, przy pierwszym oglądaniu auta warto poprosić sprzedawcę o pokazanie dokumentacji pojazdu. Oryginalna książeczka serwisowa powinna uwzględniać wszelkie naprawy i przeglądy.

W dalszej kolejności weryfikacja powinna odnosić się do szczegółowej oceny stanu technicznego samochodu. Na początku trzeba zwrócić uwagę na karoserię i nadwozie. Warto, o ile widać takie gołym okiem, przyjrzeć się wszelkiego rodzaju rysom, wgnieceniom i różnicom w odcieniach lakieru. W tym celu zaleca się też korzystanie z miernika grubości lakieru, który skutecznie oceni, czy auto było malowane lub naprawiane np. w wyniku kolizji. Pod lupę wziąć należy też wszelkie elementy, które może pokrywać rdza. Ponadto, konieczna jest też ocena ogumienia i felg. Opony nie powinny być popękane ani mieć wybrzuszeń. Ważne jest to, by były też równomiernie zużyte. Jeśli ich eksploatacja jest znaczna, może to być podstawą do obniżenia ceny.

 

Co jeszcze należy sprawdzić przed zakupem auta z drugiej ręki?

Kupując używane auto, nie należy pominąć tego, co znajduje się pod maską. Ocena silnika powinna uwzględniać kompletność wszystkich elementów oraz sprawność pasa przedniego. Warto zweryfikować również to, czy śruby na pasie przednim nie mają śladów odkręcania. Wszelkie nieszczelności z kolei potwierdzają wycieki. Jeśli takowe zauważy się na silniku, przy turbinie i przewodach olejowych, warto zwrócić uwagę sprzedającemu. Co istotne, zielone lub czerwone zacieki mogą świadczyć o nieszczelności zbiornika na płyn chłodzący, czerwono-brązowe natomiast o wadliwości zbiornika na płyn hamulcowy. W tym miejscu obowiązkowo należy też sprawdzić uszczelkę pod głowicą. Na korku wlewu oleju nie może być śladów żółtego szlamu, który przemawia za wyciekiem płynu chłodniczego do oleju.

Kluczowa jest też ocena wnętrza samochodu. Istotny jest stan foteli, kierownicy, pedałów oraz gałki zmiany biegów. Dobrze jest sprawdzić, jak działa mechanizm sterowania fotelami i szybami. Ponadto, należy przyjrzeć się spasowaniu deski rozdzielczej oraz poduszkom powietrznym. Doszukując się różnego rodzaju nacięć i pęknięć można zyskać informacje o ich demontażu lub uszkodzeniu. Nie warto zapominać też o sprawdzeniu poprawności działania nawiewów i klimatyzacji. Co więcej, naszą uwagę powinny przykuć liczniki. Stan przebiegu nie zawsze musi zgadzać się z tym, który widnieje na szybkościomierzu. By móc to dokładnie zweryfikować, można skorzystać z numeru VIN, który określa historię pojazdu.

Na zakończenie dobrze jest wypróbować pojazd w trakcie jazdy testowej. Płynność działania mechanizmu oraz cicha praca pojazdu potwierdzi jego poprawny stan techniczny. Ponadto, weryfikacja intensywności lub koloru dymienia z rury wydechowej będzie podstawą np. do tego, by ocenić sprawność uszczelki pod głowicą. Niebieski kolor spalin może oznaczać duże zużycie silnika, biały mogą wskazywać na uszkodzenie uszczelki, z kolei czarny może świadczyć o niepoprawnie działającym układzie wtryskowym. Tak przeprowadzona weryfikacja pozwoli uniknąć niewłaściwego zakupu lub też przyspieszy decyzję o nabyciu dobrze zapowiadającego się pojazdu.

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.